Met de E-bike door Saarland

Thea Dijksman en haar man Leo krijgen een gratis blogreis aangeboden door VVV Saarland. Samen kunnen ze 4 dagen doorbrengen in deze zuidelijke wandel- en fietsregio van Duitsland. Naast mooie hotels en heerlijke diners worden hen twee E-bikes ter beschikking gesteld. Hiermee zullen zij een deel van Saarland gaan verkennen. Hier doen zij verlsag van hun ervaringen over gastvrijheid, de culinaire keuken en natuurlijk het rijden op de E-bikes.

Door: Thea en Leo Dijksman

Twee onervaren fietsers gaan op weg naar Duitsland om daar te fietsen op E- bikes, wat betekent 'fietsen met ondersteuning'! Nu fiets ik, als het weer het toelaat van en naar mijn werk, in totaal twaalf km, Leo daarentegen alleen af en toe in het weekend een eindje, als het lekker weer is. We hebben in Duitsland al heel wat streken bezocht, Beieren, de Eifel en Moezelstreek en rond de Bodensee. Maar  Saarland is nog totaal onbekend, dus een leuke bijkomstigheid voor deze gratis blogreis.

Om 16.00 uur hebben we afgesproken in het eerste Hotel Roemer in Merzig met Frau Isabella Kuhn en Joanna Czyrny, Marketing toerisme Saarland uit Saarbrucken. Zij zullen ons de nodige informatie geven om de komende dagen een beeld te krijgen wat Saarland te bieden heeft.

Merzig, ook wel 'de stad der wolven' genoemd, heeft drie opvallende bezienswaardigheden in de stad

Na ongeveer vierhonderd kilometer komen we tegen drie uur aan in Merzig. Omdat we nog een uur hebben voor we ontvangen worden gaan we maar meteen een kijkje in het centrum nemen, we kwamen net langs een prachtige kerk dus maar meteen vastleggen. Merzig heeft drie opvallende bezienswaardigheden in de stad, de enorme fabriek van Villeroy & Boch staat hier, de thematuinen in de tuin der Sinne en het wolfspark.

Merzig wordt dan ook wel 'de stad der wolven' genoemd. Werner Freud doet al meer dan dertig jaar gedragsonderzoek met wolven, hij heeft een wolvenpark in Merzig waar hij wolven met de hand grootbrengt. Om dit zo goed mogelijk te doen werd hij wolf onder de wolven en op gezette dagen en tijden zijn er rondleidingen voor groepen, Werner huilt dan met de wolven in hun verblijven! Er zijn Pool wolven, Europese en Indische wolven te zien, je kunt er gewoon tot zonsondergang rondlopen en de wolven observeren.

16.00 uur; Mooi op tijd zijn we bij het hotel en ook de twee dames komen net aan, onder het genot van koffie krijgen we een lading informatie over ons uitgestort. Het klinkt allemaal goed in de oren, alleen het fiets gedeelte roept twijfels op. Maar natuurlijk gaan we het morgen ontdekken, na een korte uitleg in de garage hoe alles werkt nemen we vrolijk afscheid. We krijgen wel een telefoonnummer voor noodgevallen! Hmmm betekend dit iets?

Intussen is het behoorlijk gaan regenen en besluiten we ons maar eens te gaan inlezen voor de geplande toer van morgen.
Na een heerlijk diner, goede nacht en prima ontbijt is het zover!

In Mettlach gaan we eerst het museum van Villeroy & Boch bezoeken. Het museumcafé anno 1892 lonkt voor koffie en gebak, wat een sfeertje!

De fietsen worden van stal gehaald en met een lunchpakket en regencape in de tas gaan we op pad. Het eerste stuk gaat prima, bijna vlak en dus geen ondersteuning nodig nog, we rijden langs de Saar en komen ook langs de onderkant van de Saarschleife, de beroemde bocht die we straks van boven zullen zien als het goed is.
Na 10 km komen we aan in Mettlach, daar gaan we eerst het museum van Villeroy & Boch bezoeken, de fietsen worden geparkeerd en we gaan lopend verder. De prachtige Barok gevel van maar liefst 112 meter lang van de voormalige Benedictijner Abdij springt meteen in het oog wanneer we de bocht omkomen. Schitterend.

De inhoud van het museum is fantastisch, dat kun je bijna niet verwoorden, dat moet je gewoon ZIEN. De spullen die er staan zijn prachtig, maar ook juist door de inrichting van het museum krijgt het nog meer allure. 260 jaar geschiedenis van aardewerk vind je hier. Het museumcafé anno 1892 lonkt voor koffie en gebak, wat een sfeertje!

Dan naar de op Engelse wijze ingerichte parktuin, daar prijkt de oude toren, een restant van de voormalige abdijkerk uit het jaar 994, hiermee tevens het oudste nog bestaande gebouw in het Saarland. Vlak daarnaast, hedendaagse kunst! o.a, De Aardgeest.

We gaan terug het plaatsje in en gaan nog even kijken bij de prachtige St Lutwinuskerk in Neo Romaanse stijl gebouwd in 1900 en vol geweldige mozaieken.

Weer op de fiets aan de andere kant van de Saar zie ik door de bomen een prachtig landhuis dus de rem er weer op en door de uitnodigende ijzeren poort een kijkje nemen, het blijkt gebouwd in 1850 door Eugen Boch als jachthuis, slot Saareck staat recht tegenover het huidige museum.

Onze tocht moet vervolgd worden dus stijgen we weer op onze fahrad en gaan weer op pad, het is nog steeds redelijk vlak, maar dan gaat het ineens omhoog, we komen langs een mooie kapel en dat blijkt de Lutwinuskapel te zijn wat een rustpunt is voor wandelaars en fietsers.
Hij is gebouwd in 1892 in opdracht van de rijke familie Von Boch.

Nu nog 15 km en we denken, makkie!

Nou dat viel even vies tegen, het wordt een hilarische rit vanaf het plaatsje Taben-Rodt na een foto te hebben gemaakt van de steengroeve ( Steinbrucke), met afgegraven terrassen van mooi rood steen die al werd opgericht in 1877 gaan we een grote bocht om en ineens een steile weg voor onze neus.
Ik was te laat om de ondersteuning te starten dus moet afstappen, zie dan maar weer op gang te komen, dat lukt me dus niet! Ga gewoon net zo hard achteruit.
Net als in de Italiaanse Giro moet Leo me een zet geven en dan gas erop, Leo moet dan zelf nog op gang zien te komen en mij weer inhalen.
Op een gegeven moment gebruiken we zoveel stroom dat we bijna licht geven en het geluid is lachwekkend, net een op hol geslagen stroomkast en nog moeten we flink mee trappen.
Ik zie een bordje 12% en roep, HALLO!
Naar beneden was geen verademing, zoals gedacht.
Leo sjeest de berg af maar ik vind dat doodeng dus remmen!
Kramp in de handen, rokende remblokken waar geen rubber meer op zit, maar we hebben het overleefd!

De beloning is gelukkig groot als we eindelijk ons hotel Saarschleife gevonden hebben in Orscholz.
Een 4* hotel met prachtige kamers en een welnescentrum met sauna voor de liefhebbers.
Nu moeten we de Saarschleife van bovenaf gaan vastleggen, wat we eerder van beneden af hebben gedaan, wat een mooi contrast!

De lucht dreigt en het begint weer te regenen.
We gaan de bikes aan het oplaadpunt aansluiten ons opfrissen en bekomen van deze dag.
We schuiven weer aan voor een heerlijk diner, wat een verwennerij allemaal!
Rond 22.00 uur zijn we zó moe dat we die avond vroeg ons heerlijke bed induiken.

Het ontbijt is geweldig, de lucht dreigend maar de derde dag gaan we met pijntjes en al weer op pad richting Perl aan de moezel. We hebben zelf een kortere route uitgestippeld dan de bedoeling was, het scheelt minstens 10 km en dat maakt ons gelijk vrolijk! Het waait stevig en er dreigen buien boven ons als we door open velden en nog slaperige dorpjes flitsen, met de zoevende accu op volle toeren, net op tijd zijn we in een dorpje om te schuilen voor een flinke plons water. We bekijken de kaart en eten ondertussen ons lunchpakket.
Als het weer droog is vervolgen we onze weg richting Borg, waar we de Romische Villa Borg willen ontdekken. 100 jaar geleden vond een leraar tussen Borg en Oberleuken resten van een Romeins badhuis en begonnen de eerste opgravingen.

Ze kwamen erachter dat hier een van de grootste Romeinse Villa's in het gebied gevonden was.
Ze hebben op de oude resten een nieuwe Villa gebouwd met badhuis,herenhuis en een Romeinse keuken waar het eten en drinken uit die tijd in stand wordt gehouden, er wordt brood gebakken en vlees aan het spit ontbreekt ook niet.  Alles is ingericht met originele spullen uit die tijd en veel van de opgegraven spullen hebben een mooi plaatsje gekregen. Het is een prachtig geheel en ook de tuinen rondom zijn mooi aangelegd, een rozentuin en kruidentuin ontbreken niet. Er worden Romeinse feesten georganiseerd voor groot en klein tijdens de Romeinse dagen, een jaarlijks terugkerend spektakel met gladiatorengevechten en al. Het is een prachtig Archeologisch park waar je het gevoel krijgt met een tijdmachine te zijn beland in plaats van met de fiets, misschien komt het door alle verbruikte stroom dat ik in de war ben!

We moeten toch die fahrad weer op voor het laatste stuk naar Perl, een drielandenpunt met Frankrijk Luxemburg en Duitsland. Het dorp lig aan de Moezel waar veel wijnen verbouwd worden.
We komen door lieflijke landschappen met super vriendelijke en gastvrije inwoners, het valt echt op! Zelfs kinderen nemen ruim de tijd om ons te helpen als we verdwaald lijken in de soms verwarrende bewegwijzering.

In Perl worden we zeer gastvrij ontvangen bij ons derde onderkomen, hotel Hammes. Een Radler fur ein Radler was hun devies, niet verkeerd natuurlijk en hij smaakte heerlijk! Perl is een echt wijndorp waar nog veel wijnboeren actief zijn, we hebben dan ook lekker geproefd! We zijn naar de Baroktuin gegaan waar een helaas niet toegankelijk paleis uit het jaar 1733 bijhoort, een schitterend gebouw in privé bezit. Tegenover de tuin ligt nog een mooi klooster met tuinen maar dat was die dag helaas gesloten.

Verder is er in dit dorp niet veel te zien dus gaan we een stevige wandeling maken door het mooie landschap en genieten van de prachtige omgeving. We worden s' avonds getrakteerd op een heerlijk diner met streekgerechten en streekwijnen, een zogenaamd schlemmermenu. In dit hotel voel je je meteen helemaal thuis, heerlijk ongedwongen met zeer vriendelijke gastgevers.

Vanwege het weer besluiten we aan het ontbijt de fietsen te laten staan en een taxi te nemen naar Merzig. Een heel verstandig besluit.

Deze nacht is er een geworden van piekeren door ons beiden, het einde van onze “werkvakantie” komt in zicht. We willen de laatste dag eigenlijk zelf invullen en hebben geen puf om eerst nog weer 25 km te fietsen. Vanaf 11.00 uur worden er pittige buien voorspeld en veel tijd hebben we niet om terug naar Merzig te fietsen waar onze auto staat bij het eerste hotel. We besluiten aan het ontbijt de fietsen te laten staan in de garage en een taxi te nemen naar Merzig. Een heel verstandig besluit!!
Na een heel hartelijk afscheid stappen we in bij een heel gezellige taxichauffeur, hij verteld leuke anekdotes over toeristen uit vlakke gebieden die hier een meerdaagse fietstocht willen maken. De absolute winnaar van de kortste tour was een vrouw uit Berlijn die na een uur belde om opgehaald te worden en verkondigde, nooit meer te fietsen! Verder zei hij dat wij de zwaarste route in de omgeving toebedeeld hadden gekregen met een groot hoogteverschil, dus eigenlijk zijn we apetrots dat we zover gekomen zijn. En eerlijk is eerlijk we moesten niets, Joanna had ons op de eerste dag gezegd dat we zelf mochten beslissen wat we wilden doen en als we anders wilden gewoon een taxi konden bellen. We voelen ons dan ook totaal niet bezwaard dat we dat op onze laatste dag doen. Door het gezellige geklets zijn we ineens in Merzig aangekomen, we betalen en zetten onze bagage over in de eigen auto. We besluiten wat inkopen te doen in het gezellige winkelcentrum en drinken koffie.

Om precies elf uur gaat het regenen en niet zomaar een beetje! We gaan terug naar hotel Roemer en bedanken ook hun voor de goede zorgen. We besluiten aan de terugreis te beginnen, lekker binnendoor langs de Moezel vanaf Trier naar Koblenz, daar gaan we de snelweg op.

Conlusie van deze blogreis

Een super leuke belevenis, die we absoluut niet hadden willen missen!
We zijn enorm in de watten gelegd door de hotels.
We hebben bij terugkomst het gevoel dat we wel tien dagen op reis zijn geweest door alle indrukken in zo'n korte tijd.
Het Saarland was voor ons een onbekend stukje Duitland, met nog veel Romeinse invloeden wat wij prachtig vinden.
Het is bijzonder geschikt voor een korte, er even lekker tussenuit vakantie, niet te ver weg en toch het echte buitenland gevoel.
400 km en je staat op een drielandenpunt; Duitsland Frankrijk en Luxemburg.
Er zijn veel wandel en fietsroutes en heel handig, de Freizeitcard voor de vele bezienswaardigheden onderweg, voor korte of langere stops. Je krijgt er een boekje bij met alle mogelijkheden voor onderweg.
De mensen zij enorm gastvrij en behulpzaam!
Wij zijn zeer verrast door dit stukje Duitsland.
Kortom: DOEN!!!

Met dank aan de mede Spotters voor hun support voor mijn foto's en de jury en redactie!
Natuurlijk ook hartelijk dank aan het Bureau Marketing Toerisme Saarland in Saarbrucke.
Met name Isabella Kuhn en Joanna Czyrny voor hun hartelijke ontvangst ter plaatse.

Meer info op de website van Saarland

Profiel Thea Dijksman >

Bewaren

Wandelen fietsen en eten als God in Saarland

Door: Ecktiv Redactie

Saarland, het Drielandenpunt van Duitsland met Frankrijk en Luxemburg heeft een heel eigen roerige geschiedenis. In de afgelopen 200 jaar is het ruim 8 maal van Nationaliteit veranderd en pas in 1957 is de regio toegetreden tot Bondsrepubliek Duitsland. Anno nu vormt Saarland dus de brug naar Europa met een internationaal ingestelde bevolking, die net zoveel van hun Duitse, als van hun Franse keuken weten te genieten. Het afwisselende landschap met als levensader de Saar levert het ware paradijs voor wandelaars en fietsers.   Vooral in de hoofdstad Saarbrücken proef je de nabijheid van Frankrijk. Door de nauwe pittoreske stegen en straatjes, de romantische ...

Saarland, een waar wandelparadijs

Door: Iris Waanders

Hoewel ze een echte wandelaar is en op slechts 3,5 uur rijden van Saarland woont, was ze er ...

Met de E-bike door Saarland

Door: Thea en Leo Dijksman

Lees verder
Super fiets- en wandelervaring in Saarland

Door: Elaine en Keith Springford

Elaine en Keith Springford zijn doorgewinterde en actieve reizigers die graag hun reis ...

Gevoel voor historie en ‘Saarvoir-vivre’

Door: Ecktiv Redactie

De rijke historie van het gebied tref je ondermeer in het Openluchtmuseum ...

Lees verder
Markant drielandenpunt met internationale sfeer

Door: Ecktiv Redactie

Saarland ligt in het uiterste zuid-westen van Duitsland en is niet alleen de kleinste maar, met ...

Lees verder
Paradijselijk Saarlandschap voor wandelaars en fietsers

Door: Ecktiv Redactie

De rivier de Saar slingert zich met wijde bochten van zuid naar noord-west door het landschap. ...