De koffers staan ingepakt in de gang, de route is uitgestippeld en iedereen heeft er zin in. Met de auto op vakantie geeft toch dat ultieme gevoel van vrijheid. Het fijne van een leaseauto is dat je met een gerust hart instapt: de wagen is jong en technisch in orde. Geen angst voor een kokende motor halverwege een steile bergpas of versleten remmen. Maar voordat je enthousiast de straat uitrijdt, is het wel slim om even stil te staan bij het feit dat de auto niet van jou is. Er zijn namelijk een paar regeltjes en papiertjes die je echt even moet checken om gedoe bij de grens of pech onderweg te voorkomen.
Mag je de grens wel over?
Het eerste wat je moet checken, is of je papierwinkel op orde is. Natuurlijk heb je je rijbewijs, maar vergeet de groene kaart niet. Die staat vaak handig in een app, maar een papieren versie is in veel landen nog steeds verplicht en scheelt een hoop discussie met een agent die geen Engels spreekt. Bij de meeste aanbieders van private lease autos mag je gelukkig zorgeloos door heel de EU toeren. Ga je wat avontuurlijker op pad en rijd je naar Turkije of Marokko? Dan heb je echt een officiële buitenlandverklaring nodig van de leasemaatschappij. Vraag die op tijd aan, want zonder dat papiertje kom je de grens simpelweg niet over.
Pech zit in een klein hoekje
Je hoopt natuurlijk dat het niet gebeurt, maar pech onderweg kan de beste overkomen. Sta je ineens met een lekke band langs de Route du Soleil in de brandende zon. Gelukkig is pechhulp in Europa vaak standaard inbegrepen, zelfs als je rijdt in de goedkoopste private lease auto van de prijslijst. Lees voor vertrek wel even de kleine lettertjes van je contract. Soms wordt de auto wel netjes weggesleept, maar geldt dat niet voor je caravan of vouwwagen. Dat wil je liever niet pas ontdekken als je al stilstaat. Check thuis ook vast even het oliepeil en de bandenspanning, want een zwaarbeladen auto vraagt net wat meer van de techniek.
Pas op je kilometers
Een retourtje naar Zuid-Spanje of Italië tikt harder aan op de teller dan je denkt. Die paar duizend kilometer gaan namelijk gewoon van je jaarlijkse tegoed af. Het is zonde als je na een heerlijke vakantie thuiskomt en in december ineens een dikke rekening krijgt omdat je buiten je bundel hebt gereden. Kijk even in de app van je leasemaatschappij hoeveel ruimte je nog hebt voor dit jaar. Vaak kun je je bundel tijdelijk verhogen, wat onderaan de streep veel voordeliger is dan achteraf bijbetalen per kilometer. Dat rijdt toch een stuk ontspannener.
Stickers en hesjes
Vergeet niet dat je in het buitenland te maken hebt met andere regels en verplichtingen. In Duitsland en Frankrijk kom je veel steden bijvoorbeeld niet meer in zonder de juiste milieusticker op je voorruit. Ook verplichte items zoals een gevarendriehoek, veiligheidshesjes voor alle passagiers en soms zelfs een alcoholtest moet je zelf regelen. De leasemaatschappij zorgt voor de auto, maar jij bent verantwoordelijk voor de uitrusting. Even Googelen welke vignetten je nodig hebt voorkomt dure boetes die je vakantiebudget flink kunnen verpesten.
Als de auto echt stuk gaat
Stel dat het noodlot toeslaat en de auto moet dagenlang in een buitenlandse garage blijven staan. Dan wil je natuurlijk wel mobiel blijven en uiteindelijk weer naar huis kunnen. Kijk vooraf goed of je recht hebt op vervangend vervoer in het buitenland en voor hoeveel dagen dit geldt. Let op: vaak krijg je een kleinere klasse mee dan je eigen auto. Met een gezin en een berg bagage in een kleine stadsauto proppen is geen pretje. Als je dit weet, kun je eventueel nog snel een reisverzekering afsluiten die dit gat opvult. Zo ga je echt zorgeloos op reis.