Met de camper op avontuur door West-Australië

Na ruim 2,5 jaar zetten we eindelijk weer voet op Australische bodem. Waar we de vorige keer 3 maanden met een camper reisden door het grootste gedeelte van Australië hebben we nu “slechts” een maand om het voor toeristen onbekende(re) westen van Australië te bezoeken.

Door: Antwan Janssen

Vanuit Kakadu reizen we door naar het 800 km verderop gelegen Kununurra, het startpunt voor een trip naar de Bungle Bungle. In de vroege ochtend rijden we door het toegangshek van Mabel Downs, het cattle station waar de Bungles op gelegen zijn. Allereerst laten we lucht uit onze banden lopen om zo meer grip te krijgen op het mulle zand.

In 2 uur tijd hobbelen we naar de ingang van het park en meteen vangen we al een blik op van de grote “versteende bijenkorven” waar het park bekend om staat. Al wandelend verkennen we het park en genieten van één van de mooiste gebieden van Australië. ’s Avonds kruipen we dan ook moe maar voldaan in bed om ’s ochtends vroeg gewekt te worden door de luidruchtige kaketoes die overal om ons heen in de bomen zitten.

Een van de laatste avontuurlijke wegen van Australië

De reis gaat verder naar de Gibb River Road. Deze weg is een van de laatste avontuurlijke wegen van Australië en alleen per 4WD te berijden. Er zijn langs deze route slechts enkele slaapplaatsen, tankstations en kleine winkeltjes waardoor we genoodzaakt zijn voor een week proviand in te slaan. Op deze weg geldt dan ook de regel dat iedereen elkaar helpt als er problemen zijn. We zijn nog maar net op weg als onze hulp gewenst is: 2 Australiërs zitten vast in het mulle zand. Na wat graaf-, duw- en trekwerk komt de auto gelukkig los en kunnen we beiden onze weg vervolgen.

De Gibb River Road is een 650 kilometer lange stoffige zandweg, dwars door de ongerepte Kimberley’s. Onderweg kom je langs vele schitterend gelegen gorges (kloven), poelen, meertjes (heerlijk om het stof van je af te spoelen) en cattle stations (boerenbedrijven). Een aantal van deze cattle stations zijn nog in gebruik, anderen zijn dit niet meer en hebben voorzieningen voor toeristen getroffen. Zo hebben wij o.a. geslapen bij Ellenbrae Station waar we onze douche zelf moesten verwarmen door een vuurtje te stoken. De warmte van dit vuur trok naar de watertank die zo verwarmd werd waardoor wij konden douchen. Bij Charnley River Station maakten we een kanotochtje in het prachtige helderblauwe water van een van de vele meertjes die op het grondgebied van dit nog in bedrijf zijnde cattle station liggen.’s Avonds genoten we van de stilte om ons heen en van de prachtige hemel vol met ontelbare sterren.

Wit strand, helder blauw water, parels en kamelen

Terug in “de bewoonde wereld” gaat onze reis verder naar Broome, een gezellige plaats waar een bezoek aan Cable Beach zeker een bezoek waard is. Op dit strand is rond zonsondergang een prachtig licht te zien dat samen met de kamelen die over het strand lopen geweldige foto’s oplevert. In de buurt van Broome bezoeken wij ook nog Willie Creek. Deze inham, die bekent is om de parels die er gevonden worden, ziet er schitterend uit met zijn helderblauwe water afstekend tegen het witte strand. Het is voor ons een welkome tropische afwisseling na het vele rode stof van de laatste dagen.

Wonderschoon Karijini Nationaal Park

Voor het volgende park dat we gaan bezoeken, het Karijini N.P., leggen we ruim 1000 kilometer af. Dit adembenemende en avontuurlijke park, dat bestaat uit diepe ravijnen en afgronden, mooie panorama uitzichten, kleurrijke rotspoelen en vele watervallen, leent zich uitstekend om wandelingen te maken. Dit doen we dan ook volop en we genieten hierbij van het vele moois dat we zien.

Ningaloo Reef, veelzijdig schitterende onderwaterwereld inclusief zeeschildpadden, Manta roggen en walvissen

Australië staat bekend om zijn prachtige snorkel/ duikmogelijkheden maar daarbij wordt vooral gedacht aan het Great Barriere Rif voor de oostkust van Australië. Wat vele mensen niet weten is dat er aan de westkust ook een prachtig rif ligt, Ningaloo Reef, dat veel minder toeristisch maar net zo mooi is. Tijdens een boottocht ontdekken wij de veelzijdigheid van de schitterende onderwaterwereld met zijn vele gekleurde vissen, zeeschildpadden en het gekleurde rif. Na het snorkelen gaan we op zoek naar Manta roggen. Deze vinden we uiteindelijk en we krijgen de kans om er mee te zwemmen. Dat is nog niet zo gemakkelijk want deze roggen met een spanwijdte van 7 meter zijn razendsnel en alleen bij te houden door de geoefende zwemmer. Na deze mooie ervaringen duiken er op de terugweg naast onze boot ook nog 2 walvissen op die onze belevenissen op zee nog mooier maken.

Tijdens het rijden trappen we ineens hard op de rem want wat zagen we daar lopen? Een thorny devil!

Dicht bij Coral Bay ligt Monkey Mia, een toeristische trekpleister voor de bezoekers van West Australië. Aan deze kust krijgen enkele wilde dolfijnen dagelijks een beetje vis gevoerd. Deze vissen mogen de toeristen geven en daar is natuurlijk veel animo voor. Een beetje geluk moet je wel hebben aangezien je uitgekozen moet worden door een van de verzorgers. Wij vinden het echter niet erg dat we geen visje mogen voeren omdat we toch al genieten van deze prachtige dieren.

Tegen Monkey Mia aan ligt het Francois Peron N.P. Het grootste gedeelte van dit park is alleen met een 4WD te bezoeken en dus rijden wij wederom over een stoffig rood zandpad naar een uitzichtpunt. Tijdens het rijden trappen we ineens hard op de rem want wat zagen we daar lopen? We stappen uit en zien voor onze auto een thorny devil (bergduivel) zitten. Deze stekelige hagedis leeft in de hete gedeeltes van Australië en was zo aardig om geruime tijd voor onze foto te poseren. Uiteindelijk komen we aan bij het uitzichtpunt en genieten we van de azuurblauwe zee die fel afsteekt tegen het witte zandstrand dat op zijn beurt weer fel afsteekt tegen de rode aarde. We maken een aantal wandelingen waarbij we in zee kleine haaisoorten zien zwemmen, dolfijnen zien spelen in de branding en we genieten van al het moois dat we voorgeschoteld krijgen.

Australië staat vooral bekend om zijn droge en weinig vruchtbare grond maar wat we in de omgeving van Kalbarri zien is compleet anders. De lente is hier net begonnen en na enkele regenbuien komt de woestijn tot leven. We rijden langs velden vol gekleurde bloemen die het landschap kleuren in geel, wit, paars of roze. Er lijkt geen einde aan te komen. Het is heerlijk om rond te lopen in deze kleurrijke omgeving. Via de Pinnacles, een gebied met duizenden kalkstenen pilaren en het Yanchep N.P., waar de enige kolonie koala’s van West-Australië leeft, rijden we verder richting Perth waar we onze camper weer inleveren. Onze 4WD camper was voor dit deel van Australië echt een pluspunt. Hierdoor konden we op de meest afgelegen plekken komen en het ruige Australië echt beleven. Qua luxe moet je in dit deel van Australië niet veel verwachten maar of je nu overnacht op een bush camping of op een normale camping, er is altijd water en keurig onderhouden sanitair en met een beetje geluk word je ook nog vergezeld door rondspringende kangoeroes.

Het westen is een magnifiek, gevarieerd deel van Australië

Aan al het moois komt een einde en dus ook aan onze reis door West Australië. Onze conclusie: het westen is een schitterend deel van Australië, voor ons zelfs het mooiste deel met veel variatie die je reis tot een topreis maken. Wij kijken dan ook met veel plezier terug op onze mooie reis en dromen stiekem al weer van een nieuwe reis door Australië.

Tourisme Western Australie weblink

Profiel Antwan Janssen

Met de camper op avontuur door West-Australië

Door: Antwan Janssen

Na onze aankomst in Darwin gaan we meteen door naar het verhuurstation van Apollo om onze 4WD camper op te halen. Aangezien we de vorige keer de omgeving van Darwin al uitgebreid bezocht hebben besluiten we deze keer alleen een bezoek te brengen aan het Kakadu N.P. Een aantal delen van dit prachtige park zijn alleen te bezoeken met een 4WD en dus maken we van de gelegenheid gebruik om de voor ons nieuwe dingen te bezoeken. Het enige wat we nogmaals willen bezoeken is de Yellow Waters Billabong. Hiervoor stappen we nog voor zonsopkomst in een boot die ons gedurende een paar uur door het prachtige gebied vaart waar we vele vogelsoorten, waaronder de jabiru, en krokodillen zien. In de ...