Zwitserlands mooiste regio Graubünden ook in de zomer bijzonder en puur.

Viva la Grischa! Met deze Reto Romaanse tekst, één van de vier officiële talen, wil het idyllische kanton Graubünden iedereen welkom heten in dit oostelijke deel van Zwitserland. "Leve Graubünden ". Op uitnodiging van Graubünden Toerisme ging Peter Daniëlse mee op persreis om het land van de steenbok met wel 1000 bergtoppen en 615 meertjes te ontdekken en er achter te komen waarom het bekend staat als één van de mooiste streken van Zwitserland.

Door: Peter Daniëlse

Deze reis ga ik kennis maken met twee belangrijke kenmerken van de regio Graubünden: enerzijds het pure van de imposante natuur, die me zal uitdagen tot eerlijke outdoor-activiteiten, waarbij het openbaar vervoer me comfortabel van A naar B brengt. Anderzijds zal ik de weldadige luxe en service van de 5-sterren Wellness Hotels en -Resorts gaan ervaren. Een mix die men hier kernachtig samenvat met de term 'Bijzonder Puur'. Na een uurtje vliegen vanaf Schiphol pak ik dus de trein die mij en mijn Nederlandse perscollega’s naar Chur, de hoofdstad van Graubünden, brengen. Hier staat onze gastheer Jeroen van Wilgen, van Graubünden Toerisme ons op te wachten. Samen met een aantal reisjournalisten uit Vlaanderen hopen we het bijzondere en het pure van Graubünden te beleven.

En het begint meteen goed als we arriveren in het vakantieoord Flims, waar we worden ondergebracht in Hotel Waldhaus te Flims, een spa resort met 5 sterren dat je meteen een WOW-gevoel geeft. Het ligt op een parkachtig terrein halverwege de berg, met een statige oprijlaan. Het hotel, waar we een dag later een rondleiding krijgen, heeft alles wat je je als gast kan wensen. Maar op verwennerij moeten we nog even wachten. Eerst op pad om de pure Zwitserse natuur te snuiven, te beginnen met een lichte hike.....

Een lichte hike door mooie bossen voert ons eerst naar een uitkijkpunt boven de Caumasee. Een mooi bergmeer waar gezwommen kan worden.

Het heldere, azuurblauwe water nodigt de zwemmers uit. Mooie stranden langs de oevers maken het af. We lopen verder en passeren diverse chalets die zo af en toe in het groen opdoemen. Geen verkeerde plek om te wonen of te recreëren. Aan het eind van de hike, we zijn dan in Conn, bevindt zich het uitkijkpunt over het Rijndal de 'Rheinschlucht'. Een overweldigend uitzicht met in de diepte de kronkelende Rijn, prachtige licht gekleurde rotswanden en om het af te maken, een passerende trein over de Rijnbrug. Men noemt het hier ook wel de Swiss Grand Canyon! Na al dat gereis en gewandel is het tijd om ook culinair kennis te maken met Graubünden. Dat doen we eerst in restaurant Conn in één van die mooie hutten, waar we lucht gedroogde worst, ham en Alpenkäse proeven, omlijst met een mooie Zwitserse rode wijn.

Hierna gaan we met de bus naar zusterdorp Laax en bezoeken het Grandis grill restaurant. Als we binnen komen lijkt het wel een exclusieve wijnhandel, maar dan met twintig meter lange vitrines, waarin wijnen uit alle uithoeken van de wereld. We lopen langs de ramen van de koelcellen en kiezen er drie uit die we proeven, met diverse soorten kaas, vleeswaren en gerijpt vers vlees. De gerechten worden uitsluitend op open vuur klaar gemaakt en je waant je op de pampa’s in Argentinië. Lokale specialiteit is echter het bijgerecht 'polenta' gemaakt van maïsmeel vermengd met vier soorten kaas. Mmmm..  Een mooi slot van een lange dag met veel indrukken. Door het genieten van het prachtige landschap en de mooie gerechten van veelal biologische producten beginnen we te begrijpen wat men hier onder 'puur' verstaat.

Af en toe geeft onze gids Curdin uitleg over de mooie bergkam boven ons met de eeuwenoude bergtoppen en de nieuwe rotsplateau's er onder.

In het vijfsterren welness resort Waldhaus Flims, neemt men geen halve maatregelen. Het ontbijt is een weldaad voor je zintuigen, van ogen tot smaakpapillen. Ons gezelschap ontmoet elkaar na het ontbijt bij de receptie en maakt kennis met Curdin Bundi, een plaatselijke Romaanse gids. We krijgen uitleg over de hike die we gaan doen op anderhalve kilometer hoogte. Als we in de lift omhoog zitten hangt er om de bergen nog een sfeervolle ochtendmist. Op 1420 meter gaan we er uit bij het Foppa bergstation. Dan begint de hike. Omhoog en omlaag over rotsige paden en soms steken we schuin over de weiden. Het zicht is matig door de nevel die ons volgt. Af en toe geeft Curdin uitleg over de mooie bergkam boven ons met de eeuwenoude bergtoppen en de nieuwe rotsplateau's die er onder zitten. We passeren kleine bruggen over de door het water uitgesleten riviertjes.

Deze week is ook het jacht seizoen geopend en dat betekent dat je hier tussen half drie tot vijf niet mag wandelen. Dan zijn de bergen van de jagers. Gelukkig spotten we onderweg in het open veld een roedel reeën. Een mannetje met twee vrouwtjes. Terwijl ik me bedenk dat het mannetje het goed voor elkaar heeft, kan dat vanavond na de jacht zo maar weer anders zijn!

Op de bergen ligt al sneeuw, maar verder is het hier vooral groen. Na drie uur lopen komen we aan bij de Tegia Larnags hut, een restaurant.

Onderweg komen we langs diverse houten boeren huizen, waar de boeren vroeger 's zomer sliepen, om dichtbij hun vee te zijn. Die koeien lopen her en der rond en kijken ons verbaasd na. Nu wonen de meeste boeren gewoon in het dal en rijden dagelijks de berg op. De schoonheid van het landschap openbaart zich als de mist langzaam optrekt en de contouren van de bergen zichtbaar worden. Op de bergen ligt al sneeuw, maar verder is het hier vooral groen.

Na drie uur lopen komen we aan bij de Tegia Larnags hut, een restaurant. Ook hier weer heerlijke regionale specialiteiten zoals, de Bündnerplatte met diverse worstsoorten en vleeswaren uit Graubünden, rösti met kalfslever of met rundergoulash van Galloway runderen die men in deze regio houdt. Ook hier is alles weer biologisch, maar dat geldt eigenlijk voor heel Zwitserland. Alles zo puur mogelijk.

Na de rondleiding langs de diverse gebouwen, restaurants, bars, bibliotheek en een heus eigen hotelmuseum, gaan we naar de wellness afdeling.

De middag start met een rondleiding door het schitterende Waldhaus Flims spa en resort hotel. Het hotel ligt net even boven het plaatsje Flims in een park met diverse gebouwen. Het heeft vijf restaurants, congres fasciliteiten en uitgebreide wellness mogelijkheden. Het hotel dat stamt uit 1877, maakt deel uit van de Romantische hotels in Europa, waarin diverse speciale hotels verbonden zijn.

Na de rondleiding langs de diverse gebouwen, restaurants, bars, de bibliotheek en een heus eigen hotelmuseum, gaan we naar de wellness afdeling. Uiteraard is er een fitness afdeling, programma's met massage en gezichtsbehandeling, maar ook zes verschillende sauna's plus een warm binnen- en buitenbad. Daar maken we even later dankbaar gebruik van. Maar in plaats van fit te worden vervallen we in een soort loomheid. Heerlijk....

Het diner gebruiken we deze keer in de Arena Lodge, ook weer zo'n bijzondere plek. Het is een hotel met speciale thema design kamers en een specialiteitenrestaurant. Ook hier weer diverse regionale lekkernijen, die men ons van harte aanbeveelt. Je merkt dat de Zwitsers trots zijn op alles wat men de gasten aanbiedt.

Ruim, ruig en rein. Over Zwitserland gaan er nogal wat vooroordelen rond, zo zou het extreem duur zijn en daarmee vooral geschikt voor ouderen. De prijzen zijn inderdaad wat hoger dan bij ons, maar daar krijg je wel veel voor terug. In de zomer worden er door 180 samenwerkende hotels in Graubünden, diverse voordeel arrangementen aangeboden. Kinderen t/m 12 jaar gaan gratis mee op de ouderkamer en ook het openbaar vervoer is dan gratis. In de winter is een skipas vaak inbegrepen en zo blijkt duur, opeens toch relatief te zijn.

Er is veel ruimte in het authentieke Graubünden met een groots afwisselend landschap. Voeg daarbij de vele sportmogelijkheden en de wellness capaciteit in de hotels, dan begrijp je waarom Graubünden een bijzondere bestemming is voor jong en oud. Ook het eerlijke, culinaire repertoire maakt het hier tot een bijzonder en verrassend verblijf. Overigens kun je aan alles merken dat men nadenkt over het milieu. Ook daar speelt het begrip 'PUUR' weer een rol van betekenis. Alles met het openbaar vervoer en geen extra speciale bussen of taxi's.

Een ervaren bike gids staat ons op te wachten, en direct worden de bikes met de grootste precisie gecontroleerd en afgesteld

Vanmorgen verlaten we het hotel en gaan met de bus via Chur, naar Lenzerheide. De bij Nederlanders bekende wintersportplaats. Het is een uurtje rijden met een overstap. In het hotel geven we de bagage af en kleden ons om in sport outfit. We nemen de alweer gratis sportbus, die ons tot voor het Dalstation brengt. Hier zit ook Pesko Sport, een grote sportzaak met mountainbike verhuur, en daar zijn we vandaag voor gekomen. Een ervaren bike gids staat ons op te wachten en nadat met de grootste precisie, de bikes gecontroleerd en afgesteld worden, gaan we eerst een proefrondje fietsen. En dat valt nog niet mee met al die hellingen. Even later gaat het sneller, als we de Tgantieni kabelbaan nemen. De fiets wordt aan de stoelen gehangen en zo zijn we snel halverwege de berg. Nu nog een stukje omhoog en dan komen we bij Alp Fops aan. Een typische Alpenhut, die ooit door de boeren gebruikt werd. Nu is het in gebruik als authentiek restaurant. Met melkbussen en koeienbellen als decoratie.

Even later zitten we ademloos te kijken en te genieten van het machtige uitzicht vanaf deze plek. De licht besneeuwde bergtoppen met een helderblauwe lucht vormen een geweldig decor. Het dal met een meertje en het mooie dorp in de verte. Gian Malär, zoon uit een boeren familie heet ons hartelijk welkom. Op de houten tafels en banken installeren we ons in de zon voor de hut, waarna er diverse Bündner plattes op tafel komen. Heerlijke regionale specialiteiten met vers gebakken brood op een eerlijke houten plank. Die Graubünder kunnen er wat van.

Na de lunch lopen we het eerste stuk naar beneden terug en dalen daarna met de mountain bikes steil af naar beneden. Hoewel veel sneller dan omhoog, blijft uit lijfsbehoud de focus gericht op het pad en de bochten onderweg. Bloedstollende momenten, als je weer een bocht omgaat en niet weet wat zich daar achter bevindt. De gids stopt af en toe om te kijken of alles goed gaat en dat gaat het gelukkig. Pure spanning en sensatie en bepaald niet voor bange mensen.

Diverse sauna's, waarvan de Panorama sauna op de top van het gebouw, met uitzicht op de bergen recht voor je, het meest indruk maakt.

Eenmaal in mijn kamer, nu in Hotel Valbella in Lenzerheide, stel ik vast dat deze in de categorie compleet, modern en luxe valt. Een design inrichting met een aparte zithoek. Alles wat een vakantie verblijf compleet maakt, is aanwezig. Het hotel beschikt over een nieuwe pas geopende Wellness Tower. Een vijf verdiepingen tellend gebouw, waarbij ook hier de luxe, moderne strakke inrichting opvalt. Veel hout en steensoorten, in harmonie met de natuur in de omgeving. Diverse sauna's, waarvan de Panorama sauna op de top van het gebouw, met uitzicht op de bergen voor je, het meest indruk maakt. Wat een fantastische plek om even alles te vergeten en op te laden.

s' Avonds gebruiken we het diner in het hotel en zien we hoe de koks van Valbella ook hier culinaire en visuele hoogstandjes bereiden. Alles straalt een natuurlijke grandeur uit waar de gasten zichtbaar van genieten.

Vanochtend ontbijten we op de top van Parpaner Rothorn met bijna 3000 mtr. de hoogste top van de regio. Bij het dalstation aangekomen, ontvangen we eerst een z.g. Mountainroller oftewel een Lenzi-bike. Dit is een stevige uitvoering van een step met brede crossbanden, waarmee je downhill kunt rijden. We nemen de Lenzi-bikes mee in de kabelbaan naar boven. Hier laten we ze achter en pakken de gondel voor de laatste 1500 mtr. omhoog. En dat gaat erg steil. Even laten lopen we door de sneeuw. Hier is een bergstation annex restaurant, met een spectaculair uitzicht over het dal. Overigens kijk je hier uit over alle andere bergtoppen, die boven de wolken uitsteken. In de gondel zaten ook twee mountain-bikers die langs de steile hellingen naar beneden duiken, je moet het maar durven vanaf deze hoogte! Na wat mooie fotoshots over de uitgestrekte Alpen toppen, ontbijten we en gaan daarna met de gondel terug naar het middelstation.

Hier pakken we de Lenzi-bike’s en razen naar beneden. Over een gravelpad, dus blijft het goed opletten. Uiteindelijk is de hele groep veilig beneden en wandelen we langs het mooie meertje terug naar het hotel. Hier nemen we afscheid en pakken de bus weer richting Chur. We zeggen de Belgen tot ziens, omdat die een vliegtuig later richting Brussel gaan en wij zelf met de trein weer terug naar Zurich Airport vertrekken. Onderweg zien we nog eenmaal de mooie bergen en dalen en de vele zeilboten op het Meer van Zurich lijken ons te groeten.

Op de airport zijn nog een aantal shops met Zwitserse specialiteiten. Van horloges tot chocolade. Ik laat me nog eenmaal verleiden door het laatste, zodat ze thuis ook even kunnen proeven van puur en bijzonder. Uiteindelijk vliegen we in ruim een uur terug naar Nederlandse bodem.

Een prachtige trip in een natuurrijk gebied, waar de luxe van de hotels en de welness capaciteiten prima te combineren zijn met de sportieve mogelijkheden die de regio Graubünden te bieden heeft. Voeg daarbij de culinaire verrassingen uit de streek, dan weet je waarom je juist hier naar toe moet. We danken Jeroen van Wilgen voor de prima begeleiding en Graubünden Toerisme voor de geboden gastvrijheid.

Meer info:

Graubünden Toerisme: www.nl.graubuenden.ch   http://puur.graubuenden.ch

Swiss International Air Lines: www.swiss.com (4x dagelijks vluchten Amsterdam-Zürich)

Swiss Travel System: www.sbb.ch (de spoorwegen en de postbus)

Overige adressen/links

Alp Fops Lenzerheide/Valbella tel: 078-7970806 Vraag naar Gian Malär

Waldhaus Flims Mountain resort & spa: www.waldhaus-flims.ch

Hotel Valbella Inn: www.valbellainn.ch

Zwitserlands mooiste regio Graubünden ook in de zomer bijzonder en puur.

Door: Peter Daniëlse

Lees verder
Arosa en Lenzerheide door lift met elkaar verbonden

Door: Grietje Evenwel

Op uitnodiging van de Graubünden Toerisme ging Grietje Evenwel naar een van de mooiste regio's ...

Lees verder
Een wintertrip van uitersten in Graubünden

Door: Hugo van Bercum

De redactie van Ecktiv kreeg een last minute persreis aangeboden van Graubünden Tourism. ...

Arosa / Lenzerheide: van vijfsterren wellness tot nostalgische berghut

Door: Hugo van Bercum

Arosa en Lenzerheide, twee van de mooiste wintersportplaasten in de regio Graubünden liggen ...

Lees verder
Grote en zeer dunbevolkte streek in Oost-Zwitserland

Door: Ecktiv Redactie

Graubünden is een grote en zeer dunbevolkte streek in Oost-Zwitserland. Het wordt ook wel ...

Fietsen in Graubuenden

Door: Ecktiv Redactie

Voor een actieve vakantie is Graubünden een paradijs. De streek heeft een onvergelijkbaar ...

Lees verder
Allegra en grüezi: zuidelijke klanken in een fantastisch alpenlandschap

Door: Ecktiv Redactie

In Graubünden word je vaak gegroet met "allegra" of "grüezi", wat ...