Corno's fotografie-tip 1:
Donkere waterval versus felle ondergaande zon

De eerste Fotografie-tip van Corno geeft ons een kijkje in wat ook voor hem nog steeds de magie van fotografie is. Hoe vertaalt de camera dat wat je ogen op dat moment waarnemen. Zoals zo vaak is ook nu weer het eindresultaat een optelsom van toeval en geduld.

Door: Corno van den Berg

Soms zie je iets heel moois. Zo bijzonder dat je meteen denkt: dit wordt een bijzondere foto. Ik had het recent op Madeira. Een waterval die in zee uitkomt en een zon die langzaam de horizon af zakte.

Ik ging er eens voor zitten op een rots. Ik was alleen en had de tijd. ‘Dit zou het mooiste van de gehele reis worden’, schoot door mijn hoofd. Dat werd het ook, maar wel heel anders dan verwacht. Want wat het oog ziet, ziet een camera niet. Hoe licht je de felle zon en die donkere waterval goed uit? Een foto wordt al snel te licht of te donker, hoe je hem ook belicht. Probeer het maar.

Maar eerst moest de compositie worden bepaald. Ik had nog wel wat tijd voordat de zon op zijn laagste punt zou staan. Ik wilde de zon met de wolken links hebben en de waterval rechts. Ik ging zo staan dat het licht van de zon gedeeltelijk op de waterval viel. Ondertussen moest ik de golven van de zee in de gaten houden om geen natte voeten te krijgen. (lees onder de foto verder)

Al met al was ik een halfuurtje bezig, vooral met proberen. Belichten op de zon, op de wolken, op de waterval, op de zee, ik was nieuwsgieirig hoe de camera zou reageren. Om te zien wat er allemaal mogelijk is. Ik moest toch wachten tot de zon verder zou zakken. De verschillen waren groot en bijna allemaal mislukt.

Ik realiseerde me dat een invulflits de enige oplossing was. Een statief had ik niet bij me om met langere sluitertijden te spelen. Een flits was het enige dat ik kon verzinnen. Deze moest naar rechts worden gepositioneerd om de donkere waterval uit te lichten, zonder dat de zon te licht werd. Maar de zon moest wel de waterval blijven uitlichten. En het moest allemaal natuurlijk blijven.

Toen ik het uiteindelijke resultaat zag, leek het bijna hdr. Zoveel kleur. Het mooie was dat deze waterval bij toeval op mijn pad kwam. En het was puur genot, door drie elementen: oefenen, logica en leren. Want ook de foto maken is een genietmoment, niet alleen de foto zelf.

Bekijk mijn Madeira-reisverslag op

www.droomplekken.nl

Corno's fotografie-tip 1: Donkere waterval versus felle ondergaande zon

Door: Corno van den Berg

Soms zie je iets heel moois. Zo bijzonder dat je meteen denkt: dit wordt een bijzondere foto. Ik had het recent op Madeira. Een waterval die in zee uitkomt en een zon die langzaam de horizon af zakte. Ik ging er eens voor zitten op een rots. Ik was alleen en had de tijd. ‘Dit zou het mooiste van de gehele reis worden’, schoot door mijn hoofd. Dat werd het ook, maar wel heel anders dan verwacht. Want wat het oog ziet, ziet een camera niet. Hoe licht je de felle zon en die donkere waterval goed uit? Een foto wordt al snel te licht of te donker, hoe je hem ook belicht. Probeer het maar. Maar eerst moest de compositie worden bepaald. Ik had nog wel wat tijd voordat de zon op ...

Lees verder
Madeira in de winter

Door: Miez Peek

Twee reizigers, één reisdoel. Komen twee reiservaringen tot eenzelfde beeld? Twee Spotters ...

Lees verder
Beschrijving Madeira en Porto Santo

Door: Ecktiv Redactie

Het Atlantische bloemeneiland waar het altijd lente is

Lees verder
Landschap Madeira en Porto Santo

Door: Ecktiv Redactie

Maak adembenemende bergwandelingen langs de levadas

Lees verder
Stranden Madeira en Porto Santo

Door: Ecktiv Redactie

Naar het zeezwembad of relaxen op de gouden stranden van Porto Santo

Lees verder

- Advertentie -