Onderzoek naar veiligheid Indiase Spoorwegen

Door: Ria Peerdeman

Reizen door India doe je veelal per bus, maar soms is het onvermijdelijk om per trein te reizen, en met name de nachttrein in India lijkt een ideaal transport. Lijkt, want ik vind dat niets is minder waar. De slaaptreinen zijn de gewone treinen waar je zit, twee zitbanken tegen over elkaar, een gangpad en dan daarnaast weer een persoonsbankjes, ook tegenover elkaar. Het zijn geen ruime treinen en al je mede passagiers lopen vlak langs je heen, passeren is ruggelings schuifelen langs elkaar heen en van de treinstelsels zijn de deuren vaak open en als de trein hard rijdt, kan je er uitgezogen of gestoten worden, want de trein gaat vaak met horten en stoten. De ramen zijn voorzien van stevige tralies, om het eruit springen tegen te gaan, maarwat mij een naar gevoel gaf.

Ga je slapen, dan heb je een deken , kussen en laken en daar maak je het bed mee op. Het ruggedeelte word opgeklapt, vastgezet en klaar is het bovenbed. De bank, waarop je zit, is ook een slaapgelegenheid en nu maar hopen dat je kunt slapen. En alles slaapt door elkaar, elke nationaliteit, man en vrouw, met of zonder kinderen. De bagage moet je streng in de gaten houden en wij hadden die dan ook aan een ketting liggen, zodat die niet zomaar mee genomen kon worden. Wij sliepen met een Amerikaan, die netjes ging slapen en met Indiase mensen, maar die gingen bijna de hele nacht bij elkaar buurten en 's morgens vroeg stonden ze alweer volop met elkaar te kleppen. Het was dus een korte nacht.

Schoon was de trein allerminst, de kakkerlakken en ratten liepen door de trein heen, maar daar keek je al niet meer van op. Nu lees ik in de krant, dat de Indiase Spoorwegen een onderzoek hebben gedaan naar de vele ongelukken die er in India plaatsvinden met dodelijke afloop. Het zijn er maar liefst 15.000 doden per jaar en dat komt omdat er geen spoorwegovergangen zijn, langs het spoor worden sloppenwijken clandestien gebouwd en door de overvolle treinen vallen er meer dan 16 doden per dag uit de trein. Er moet wat aan gedaan worden vindt de commissie, die dat onderzocht heeft en geeft adviezen om bruggen en tunnels
te bouwen op de onbewaakte plaatsen, maar ieder advies voor verbetering op het spoor is door verschillende regeringen in de wind geslagen. Maar het wordt
dan toch wel eens echt tijd om er iets aan te gaan doen, met zoveel doden per jaar. Laten ze dan ook de (nacht)treinen verbeteren en vooral veiliger maken.
Met hoop voor de toekomst.

Sterk staaltje pakket versturen vanuit India

Door: Margo Veldhuizen Onderstal

Als wij op reis naar Azië gaan zijn we altijd op zoek naar leuke bijzondere hobby spullen voor onze webshop. Zo ook vorig jaar in Jaipur. We waren daar speciaal voor het Teej festival heen gegaan aangezien we dol zijn op Indiase feestjes. Het festival duurt 2 dagen maar we hadden wat extra dagen gepland om te gaan shoppen voor onze winkel.   Via een reisreporter had ik een leuke tip over een tuk tuk chauffeur gekregen. Oom zo heet de tuk tuk driver is een vriend van die bewuste reisreporter en hij stond ons al op te wachten bij aankomst in Jaipur. We vroegen Oom of hij nog wat leuke adresjes wist waar we papier konden kopen, en die wist Oom wel. De volgende dag vroeg uit ...

Lees verder
Wasplaats bij de Hooghly brug.

Door: Ria Peerdeman

In India zijn er langs vele rivieren wasplaatsen te vinden. Door Calcutta stroomt de Hooghly ...

Lees verder
De Karni Mata Tempel 'Rattentempel'

Door: Ria Peerdeman

In Noord India, om precies te zijn de deelstaat Radjasthan, ligt het plaatsje Deshnok. ...

Lees verder
Het oudste waterreservoir van India

Door: Ria Peerdeman

Als je  in Rajasthan bent en gaat op weg naar Jaipur, dan is het een must om een klein ...

Lees verder
Heilige vissen voeren in het Gadi Sar meer

Door: Ria Peerdeman

Ten zuid-oosten van Jaisalmer ligt een kunstmatig meer, waar om heen tempels liggen en ...

Lees verder
Bloemenmarkt in Calcutta

Door: Ria Peerdeman

De grote stad Calcutta heeft vele mogelijkheden voor de toerist. Een attractie voor vroege ...

Lees verder
De Lotus tempel

Door: Ria Peerdeman

De hoofdstad van India, Delhi, heeft vele toeristische attracties, waarvan de Bahai- of wel de ...

Lees verder
Paleis van de Winden

Door: Ria Peerdeman

Bij een bezoek aan Radjasthan is een bezoek aan Jaipur onvermijdelijk. Het is een van de meest ...

Lees verder
De Qutab Minar in de stad Delhi

Door: Ria Peerdeman

De Qutab Minar in de stad Delhi is een overwinningstoren, die gebouwd is toen de Islamitische ...

Lees verder
Ruim een miljard mensen bevolken een wereld vol mystiek en rituelen

Door: Ecktiv Redactie

India is geen land: het is een andere wereld! Tussen de eeuwig besneeuwde Himalajatoppen in de ...

Lees verder
De Taj Mahal, de Tharwoestijn en de paleizen van Rajasthan

Door: Ecktiv Redactie

Bedenk van tevoren goed wat je wilt gaan zien op je reis door India. In het noorden ontdek je ...

Lees verder
Tempelsteden, natuur en paradijselijke stranden

Door: Ecktiv Redactie

Het zuiden van India is puur tropisch. Vergeleken met de vele levendige en grote steden in de ...

Lees verder
Tips India

Door: Ecktiv Redactie

Mede dankzij de Britten heeft India zo’n 100.000 kilometer spoorweg met 7500 stations. Per ...

Lees verder
Onderzoek naar veiligheid Indiase Spoorwegen

Door: Ria Peerdeman

Reizen door India doe je veelal per bus, maar soms is het onvermijdelijk om per trein te ...

Lees verder

- Advertentie -