Eerste indrukken persreis naar Noorwegen augustus 2012

Van 23 - 27 augustus 2012 is Lione Kolsteren ( Spotter op BiB sinds maart 2009 ) mee op persreis naar Noorwegen op uitnodiging van Visit Norway. Om daar een uitdagende mix van culturele hotspots en actieve outdoor-activiteiten te beleven. Op deze pagina publiceren we haar eerste indrukken die ze dagelijks aan ons doorgeeft.

Door:

Donderdag 23 augustus, 8.30 uur.

Ik sta op Schiphol. Schiphol is vertrouwd, want hoe vaak heb ik hier al niet gestaan? Maar dit keer heeft de reis een extra dimensie, spannend ook wel, want het gaat mijn eerste persreis worden. Visit Norway heeft 6 journalisten uit Nederland en België uitgenodigd om naar Noorwegen te komen, en ik ben één van de zes. Vijf dagen lang ga ik ontdekken waarom National Geographic Traveler Magazine de fjorden van Zuid-West Noorwegen, en dan specifiek het noordelijk deel, heeft uitgeroepen tot de beste attractie op de Werelderfgoedlijst van Unesco. En waarom Lonely Planet Fjord Noorwegen in de Top 10 van de ‘reizen van je leven’ heeft gezet.

Bij de incheckbalie maak ik kennis met mijn reisgenoten voor de komende 5 dagen. Gezamenlijk vliegen we via Kopenhagen naar Alesund. Op het vliegveld worden we ontvangen door Brit, een zeer vriendelijke dame die erg enthousiast kan vertellen. We rijden eerst naar de vuurtoren van Alesund, even buiten de stad. Daar worden we als echte VIP’s ontvangen met heerlijk gebak en lekkere koffie. De Alnes vuurtoren dateert uit 1876 en is nog steeds in bedrijf. Het is één van de bekendste en meest bezochte vuurtorens van Noorwegen. Vooral het zicht op het kustlandschap met de bergen overal om je heen is overweldigend.

Daarna gaan we stad Alesund verkennen. Alesund is schitterend gelegen aan de mooie grillige fjordenkust en is gebouwd op een schiereiland en verschillende eilanden, die met elkaar door bruggen zijn verbonden. Veel gebouwen zijn hier gebouwd in de Art Nouveau bouwstijl, een bouwstijl die in het begin van de vorige eeuw erg populair was. Deze gebouwen met hun kleurige gevels in rood, geel, wit en blauw met de grijze daken zijn heel goed in tact gebleven en dat maakt Alesund tot een aangename ‘kijk-stad’, mede door de ligging met vooral veel water, zee, fjorden en bergen als decor. De unieke locatie wordt nog eens extra duidelijk, als we boven op de Akslaberg, een verbluffend mooi uitzicht op de stad en wijde omgeving hebben. Tot slot bezoeken we het Art Nouveau Centre.

Een heel programma al en om half zeven komen we aan bij ons hotel First Hotel Atlantico, een prima hotel, midden in het centrum gelegen op een fraaie locatie. We eten daarna heerlijk bij een visrestaurant (hoe kan het anders, Alesund is toch vooral – nog steeds – een belangrijke vissersplaats). Om 11 uur terug op mijn kamer. Een lange dag geweest en ik ben behoorlijk moe. Morgen vroeg weer op voor een dag met vooral buitenactiviteiten. Want buiten en de natuur, daar kom je hier toch voor!!

Vrijdag 24 augustus

Deze tweede dag begon met een bezoek aan het Atlantic Sea Park, één van de grootste zoutwater-aquaria in Noord-Europa, even buiten Alesund gelegen. Dit aquarium geeft een goed beeld van het rijke zeeleven langs de kust van Noorwegen. Het was speciaal voor ons zo vroeg al open. Spectaculair om te zien was het voeren van de vissen door een duiker. Ook dat werd speciaal voor ons gedaan, want normaal worden ze pas om 13.00 gevoerd. De duiker gaf nog een extra show weg door met een Atlantische wolfsvis, een behoorlijk flinke roofvis, te ‘ knuffelen’.

Daarna naar het openluchtmuseum Sunnmøre. Tijdens een wandeling tussen de 55 oude huizen krijg je een indruk van hoe hier vroeger (in dit ruige gebied) werd geleefd en men zich staande wist te houden. We eten hier voortreffelijk!

Naar de cruise op de wereldberoemde Geirangerfjord heb ik erg uitgekeken en het is in inderdaad een erg mooie tocht. Een korte rit brengt ons naar Hellesylt en we varen vervolgens tussen de steile bergen, langs watervallen en we zien de inmiddels verlaten bergboerderijen. Een tocht van 20 kilometer in een adembenemende omgeving, die terecht op de Unesco Werelderfgoedlijst staat. Aan het einde van de fjord ligt het dorp Geiranger. In Geiranger aangekomen, waar we vannacht ook zullen slapen, maken we een wandeling naar de Storseterfossen waterval. Een mooie wandeling door een schitterende natuur.

We zitten nu in hotel Union. Wat is dit een schitterend hotel. Het ligt pal aan de Geirangerfjord zelf en vanuit het raam van mijn al even schitterende hotelkamer heb ik een uitzicht, dat rechtstreeks uit een reisfolder lijkt te komen: de schitterende fjord, waarvan de bergen aan weerszijden mooi oplichten door een doorbrekend zonnetje. Dit noem ik pas ‘ a room with a view’ !! En ja, als je dan toch verwend wordt, ook maar meteen naar het welness-centrum om heerlijk te bubbelen. Bubbelen met al weer dat spectaculaire uitzicht. Het lijkt wel een droom. Het was een fantastische dag met een overvol programma, maar tjonge….wat geniet ik er van!

Zaterdag 25 augustus

Na het ontbijt vertrekken we uit Geiranger. We rijden over de Adelaarsweg, waar we een fotostop maken en een imposant uitzicht hebben op het dorp Geiranger, dat lieflijk aan het einde van de fjord ligt.

Onze eerste activiteit vandaag is een bezoek aan het landschapshotel Juvet. We worden ontvangen door Knut Slinning, een enthousiaste man die heel trots is op zijn hotel. Dat hij hier iets bijzonders heeft gerealiseerd wordt al snel duidelijk. Het is moeilijk te omschrijven wat het Landschapshotel nu precies is. Het is geen traditioneel hotel met alles wat je daar bij verwacht. Het hotel bestaat uit zeven minimalistische huisjes, in wonderlijke vormen gebouwd van grenen en glas, die verspreid staan in de schitterende natuur.

In dit design hotel gaat het om de natuur die het hotel omringt en hoe het er een plaats in heeft gekregen. Het gaat om het gevoel buiten te zijn, en toch ook ‘veilig’ in je kamer. In je kamer ben je omringd door de natuur, ook al omdat de muren deels van glas zijn en gordijnen ontbreken. Het interieur is basic, zonder al te veel opsmuk met een warme inrichting. Juvet ligt geïsoleerd in de prachtige ruige natuur. Knut omschrijft het als een ‘harmonieus huwelijk tussen natuur en architectuur, die het beste uit elkaar halen’. Een 2 persoonskamer voor een nacht kost ongeveer 300 euro, maar dan heb je ook iets heel bijzonders. We maken een mooie wandeling door de bossen rond het hotel.

Daarna stoppen we bij Gudbrandsjuvet: een 5 meter smal en ongeveer 25 meter hoog ravijn waar het woeste water van de Valldøla rivier zich doorheen perst. Na de lunch rijden we over de beroemde Trollstigen naar Åndalsnes. Trollstigen betekent trollenladder is en is de meest bezochte toeristische weg van Noorwegen. De weg kronkelt met elf haarspeldbochten bijna 900 meter omhoog. De bouw van deze weg is al een kunststukje op zich geweest. Een mooie en indrukwekkende ervaring!

In Åndalsnes gaan we kanoën op de idyllische rivier Istra. Je wordt hier overspoeld door de stilte en de pracht van de natuur. Een prachtige tocht van twee uur. Heel relaxt!
Aan het einde van middag komen we aan in Molde, nadat we de stad - die ook weer mooi aan een fjord ligt - eerst vanaf het 400 meter hoger gelegen uitzichtpunt Varden hebben gezien. Aan adembenemende uitzichten geen gebrek hier!

Molde is een charmante stad, hoofdstad van de provincie Møre & Romsdal. De bijnaam Rozenstad dankt Molde aan de rozentuinen die hier te vinden zijn. Verder is Molde bekend van het Jazzfestival dat ieder jaar in juli wordt gehouden en waar echt grote namen optreden. En natuurlijk ligt de aantrekkingskracht van deze stad zoals gezegd in de vele panoramische uitzichten over de met sneeuw bedekte bergtoppen.
We zitten nu in het Quality Hotel Alexandra, alweer een heel fijn hotel. Vanaf mijn balkon kijk ik uit op een enorm cruiseschip. Alweer een erg fijne dag met heel veel indrukken!

Zondag 26 augustus

We vertrekken na het ontbijt uit een regenachtig Molde. We gaan eerst naar Bud, een plaatsje dat in de 16e en 17e eeuw een belangrijke handelsplaats was, en tegenwoordig gewoon een leuk vissersdorpje met houten huizen met rode daken. Daarna bezoeken we de grotten van Naas. De grotten zijn nog steeds in gebruik; er wordt marmer gedolven. We rijden met de bus omhoog de grot in. Daarna varen we een klein stukje en bekijken we een grot, die als een soort huiskamer is ingericht. Mensen kunnen daar iets drinken of eten. We drinken water dat rechtstreeks uit de berg afkomstig is. Het is heel zuiver water.

Als we op weg gaan naar de Atlantische weg is het inmiddels prachtig zonnig weer geworden. Naar de Atlantische weg was ik thuis al bijzonder benieuwd, want ik had gelezen dat het spectaculair moet zijn.

De Atlantic Road (Atlanterhavsveien) is een autoweg van 8,7 kilometer lang tussen Bud en Kristiansund. Voor de aanleg werd spectaculair gebruik gemaakt van het landschap: de vele rotsen en eilandjes in dit ruige en beruchte zeegat, de Hustadvika. Rijdend over de weg slinger je via grillige bochten, over twaalf lage bruggen, vlak boven het wateroppervlak, zodat je de illusie hebt over de zee te rijden. De grootste brug, Storseisundet bru, heeft een schitterende boog, een kunstwerkje op zich, maar dat geldt eigenlijk voor de hele weg.
Het schijnt dat veel mensen het aantrekkelijk vinden om juist in de herfst deze weg te bezoeken, vanwege de stormen die hier kunnen woeden. Stormen die de rit over de weg spectaculair en indrukwekkend maken. Maar ook met het mooie weer van vandaag vind ik het al indrukwekkend genoeg!

Daarna gaan we met de boot naar het eiland Haholmen, waar we eerst heerlijke vissoep eten. In de 18de eeuw was er veel bedrijvigheid op Håholmen door de verwerking van klipvis. Vandaag de dag bestaat het dorp uit 30 prachtig gerestaureerde huizen uit de 17e en 18e eeuw en is het er voor de toeristen. De vissershuizen met uitzicht op zee zijn te huur. Ideaal om te ontstressen, want dit is een uiterst relaxte weidse omgeving. We worden door de manager ontvangen die veel weet te vertellen over het eiland.

Met de boot vertrekken we in de namiddag weer naar Geitova op het vasteland en van daaruit verder naar Kristiansund, onze laatste verblijfplaats!
Kristiansund is al eeuwenlang beroemd om zijn klipvis (vis van de rotsen), gezouten en gedroogde kabeljauw. Het is de belangrijkste industrie van de stad. De stad, die mooi aan zee en verspreid over enkele eilanden ligt, is bekend vanwege het Opera Festival en een internationaal fotografiefestival. We overnachten in het Thon hotel. Dit hotel ligt mooi aan het water op het eiland Innlandet, tegenover het stadscentrum.
Vannacht al weer mijn laatste nacht hier in Noorwegen!

Maandag 27 augustus

Vandaag worden we door een super-de-luxe privéboot opgehaald bij ons Thon hotel, dat prachtig aan het water is gelegen. Op het programma staat een bezoek aan het eiland Grip. De veerboot naar Grip heeft gisteren voor het laatst gevaren. Het zomerseizoen is voorbij en er zijn geen mensen meer op Grip nu. Vandaar de speciaal voor ons geregelde boot. Het eiland Grip was vroeger ook een visserseiland, waar de klipvis de belangrijkste bron van inkomsten was. Nu wordt het alleen in de zomermaanden bewoond door mensen uit Kristiansund, die er vakantiehuizen hebben, en toeristen. Het is slechts 3 maanden van het jaar te bewonen, van begin juni tot eind augustus; de andere maanden van het jaar is het eiland volkomen verlaten. We kwamen dus op een onbewoond eiland aan, waar we in alle rust de houten vissershuisjes en een staafkerk konden bekijken. Op het eiland hadden we ook een mooi uitzicht op de vuurtoren van Grip, dat op een naastgelegen eilandje ligt. Daarna zijn we met dezelfde boot terug gevaren naar Kristiansund, waar we heerlijk geluncht hebben. En dan zit onze reis er op, we rijden naar het vliegveld van Kristiansund en hebben twee snelle en goede vluchten terug naar Nederland, waar ik op Schiphol afscheid neem van mijn ‘ collega-journalisten’.