Las Vegas en Grand Canyon, Big City en Big Nature binnen 24 uur.

Als we horen dat Lione en René Kolsteren in augustus 2013 een reis gaan maken naar het zuidwesten van de Verenigde Staten en daar ook Las Vegas aandoen, klimmen we in de telefoon. Want tijdens een presentatie eerder dat jaar kennen we de mensen die verantwoordelijk zijn voor de promotie van de grootste 'Showstad' van de wereld, en wie weet kunnen ze Lione en René een mooie entree geven in de stad, zodat ze daar verslag van kunnen doen op Ecktiv. En zo gebeurt waar niemand op heeft gerekend. Er wordt een helicoptervlucht naar de Grand Canyon voor ze geregeld. Hun ervaring? 'Vliegen als vlinder door de Canyon....een euforisch gelukzalig gevoel'

Door: Lione en René Kolsteren

Het zuidwesten van de Verenigde Staten is zonder twijfel het spectaculairste deel van het land. De combinatie van overweldigende natuurwonderen (rotsformaties van rood zandsteen, canyons, woestijngebieden, berglandschappen) in Californie, Nevada, Utah en Arizona (samen 28 keer zo groot als Nederland) en de wereldsteden San Francisco, San Diego, Los Angeles, Las Vegas, Phoenix en Salt Lake City maakt een reis naar dit gebied tot een bijzonder aantrekkelijk avontuur met louter hoogtepunten. Big City versus Big Nature, het moderne leven versus oeroude onaangetaste natuur. Het gaat hier hand in hand samen en het loopt naadloos in elkaar over: moeder Natuur heeft hier haar best gedaan en de bruisende miljoenensteden zijn nooit ver weg. Het meest merkbaar is dit in Las Vegas. Midden in de bloedhete woestijn, waar het zomers probleemloos 45 graden en meer wordt, ligt deze enorme metropool, die we allemaal kennen als de amusementsstad bij uitstek. Maar Vegas heeft meer te bieden en dat is toch minder bekend. Zodra je de stad uit gaat, ben je midden in de overweldigende natuur. En de Grand Canyon is dichterbij dan je denkt, zoals we zelf hebben ervaren. Vlieg even mee.

Las Vegas anno nu: Kopieer de wereld in miniatuurformaat, in en rond het hotel, en laat de bezoeker zich verwonderen en verbazen.

Las Vegas is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet gesticht als gokstad. Het is van oorsprong een ‘railroad town’, een belangrijk spoorwegknooppunt aan de spoorlijn naar het westen. In 1911 wordt het officieel een stad, het telt dan 800 inwoners. Door de bouw van de Hooverdam in 1935 (48 km ten zuidoosten van de stad) wordt de toekomst van de stad bepaald. Het toerisme begint op te komen en in 1931 is het gokken in de staat Nevada gelegaliseerd. Dit leidt tot de komst van de casino-hotels. Las Vegas heeft dan 6000 inwoners, voornamelijk arbeiders die werken aan de bouw van de Hoover Dam. Vandaag de dag telt de stad inclusief voorsteden iets meer dan 2 miljoen inwoners.

De casino-hotels zijn commercieel meteen een uitstekende uitvinding: een combinatie van logeren en gokken/eten/drinken/winkelen. Alles onder een dak. Als de rek er in de zestiger jaren van de vorige eeuw een beetje uit dreigt te raken, ontstaat een nieuw lumineus idee: het Themahotel. Kopieer de wereld in miniatuurformaat in en bij je hotel en laat de bezoeker zich verwonderen en verbazen. Parijs, Venetie, New York, Egypte, de Middeleeuwen, het oude Rome, een vuurspuwende vulkaan: het wordt in Vegas midden in de woestijn nagebouwd, ieder hotel een ander thema. Het is een overweldigend succes.

Fremont Street blijft aanvankelijk achter bij de groei van The Strip, maar slaat vandaag terug met de Fremont Street Experience

Bijna 7 kilometer lang is de South Las Vegas Boulevard, beter bekend onder de naam The Strip. Zeven kilometer waarbij je van de ene verbazing in de andere valt. Het oude centrum van Las Vegas, Fremont Street en omgeving, blijft aanvankelijk achter bij de groei van The Strip, maar slaat vandaag  terug met een derde fantastisch idee: de Fremont Street Experience, een constructie van 12,5 miljoen led-lampjes die over een afstand van honderden meters boven Fremont Street is gehangen en waarop een paar keer per avond een klank- en lichtshow over het dak van de straat heen golft, vier stratenblokken lang. Het publiek is weer terug, ook in Fremont Street.

De vindingrijkheid van Las Vegas is enorm: alles wordt er aan gedaan om het publiek te (blijven) trekken en, belangrijker nog, om het publiek vooral binnen te houden. In de hotels ligt de nadruk, naast het eten en drinken en winkelen, natuurlijk vooral op het gokken. Honderden, misschien wel duizenden gokautomaten, speeltafels, flikkerende lampjes, ze vullen de enorme hotels. De bezoeker moet zich hier vooral kunnen blijven vermaken zonder op het idee te komen op zoek te moeten naar iets anders.

Voor de eerste keer over The Strip rijden gaat ieders fantasie te boven. Dit is amusement pur sang. Groot, grootser, grootst. Gek, gekker, gekst.

Dat is ook onze eerste ervaring in Las Vegas. We rijden vanuit Califormie de staat Nevada binnen en uit het niets doemt al snel tussen de roodbruine bergen de stadsgrens van Las Vegas op. We rijden hier op de Strip en onmiddellijk zijn we omringd door de enorme gebouwen en de immense drukte. Het is overweldigend. We hebben ons van te voren goed voorbereid op Las Vegas en hadden een klein beetje een idee wat ons te wachten zou staan. Maar op de werkelijkheid van dit moment zijn we niet voorbereid. Onze ogen vliegen heen en weer, maar zijn niet in staat om alles te registreren. Het is niet bij te houden. Voor de eerste keer over The Strip rijden is een ervaring die ieders fantasie te boven gaat. Een enorme mensenmassa is hier bijna 24 uur per dag op de been en beweegt zich traag over The Strip. Dit is amusement pur sang. Groot, grootser, grootst. Gek, gekker, gekst.

Vanuit ons hotel gaan we Vegas in, over de Strip, waar de avond is gevallen en waar we de eerste shows op straat zien.

Na in ons hotel Circus Circus (na een kwartier dwalen door dit immense gebouw!) onze kamer te hebben gevonden, gaan we alweer op pad. Vegas in, over de Strip, waar de avond is gevallen en waar we de eerste shows op straat zien. Later op de avond gaan we richting het oude centrum, naar Fremont Street. Ook hier een drukte van belang, gezelligheid, vermaak. Een amusementsmachine, waaraan niet valt te ontsnappen. De Freemont Street Experience is inderdaad fantastisch: we worden getrakteerd op Bon Jovi, levensgroot boven onze hoofden.

Onderweg zien we de nodige ‘wedding chapels’, de leuke kleine trouwkapelletjes, waar je snel en zonder dat al te veel ‘lastige’ vragen worden gesteld, kunt trouwen. Ongeveer 120.000 stellen trouwen jaarlijks in Las Vegas: je vraagt de papieren aan voor 60 dollar bij het Marriage License Bureau en vervolgens ga je op zoek naar een geschikte trouwlocatie: één van de vele hotels of de wedding chapels, die vooral beroemd werden omdat in de jaren vijftig en zestig veel sterren er trouwden (o.a. Elvis Presley). Impulsief trouwen schijnt overigens bijna niet voor te komen, de meesten gaan bewust naar Las Vegas om te trouwen.

Hoewel we laat op de avond pas terug zijn in ons hotel, is onze wekker de volgende ochtend om vier uur onverbiddellijk. Een paar uurtjes slaap, maar ja, dit is Vegas. Hier pak je iedere minuut mee. Slapen is hier zonde van de tijd. Om vijf uur worden we opgehaald voor de transfer naar het vliegveld van Boulder City, zo’n 40 km ten oosten van Las Vegas, voor het hoogtepunt van ons verblijf in Las Vegas: een vlucht naar de Grand Canyon. Door de lange gang van ons hotel lopen we naar buiten: de winkels in het hotel zijn op dit tijdstip dicht, maar de goktafels en gokautomaten zijn nog volop in bedrijf. Overal flikkerende lichten en neon. Om half zes arriveren we op het kleine vliegveld.

 

We zien het prachtige woestijnlandschap onder ons voorbij glijden, roodbruine bergen, de Hoover Dam en het Lake Mead.

Vanuit Las Vegas kan gevlogen worden naar het westelijke deel van de Grand Canyon (West Rim). Dat ligt het dichtst bij Las Vegas (op 150 kilometer afstand). 200 kilometer ten oosten van de West Rim ligt de South Rim, het bekendste en meest bezochte deel van de Grand Canyon. Papillon Airways biedt vluchten met een klein vliegtuigje of helicopter vanuit Las Vegas naar dit westelijke deel van de Grand Canyon. Een bijzonder deel, dat dankzij de bouw van de Skywalk in 2007 ontdekt is door het toerisme, maar nog niet wordt overspoeld door toeristen. Papillon heeft diverse excursies waarbij de hoogtepunten en activiteiten gecombineerd kunnen worden. Voor ons hebben zij een schitterend programma samengesteld: dit belooft een bijzondere dag te worden.

Jeff is de piloot van ons kleine toestel, dat plaats biedt aan maximaal 15 personen. Routineus stuurt hij het vliegtuig tot ongeveer 800 meter hoogte. We zien het prachtige woestijnlandschap onder ons voorbij glijden, roodbruine bergen, de Hoover Dam en het door de dam gevormde meer Lake Mead. Als een zilverblauwe slang kronkelt het meer, in feite een met water volgelopen canyon, door het woestijnlandschap. Wat een adembenemend gezicht. Na 35 minuten landen we op het kleine vliegveldje van Grand Canyon. Routineus en vlot worden we naar de helicopter gebracht. Deze gaat ons naar de bodem van de Canyon brengen!

Ik krijg een licht weeig gevoel in de maag, dat al snel overgaat in een euforisch ‘licht’ gevoel. Als een vlinder vliegen we door de Canyon.

De helicopter stijgt op en maakt een flauwe bocht richting de Canyon. We vliegen nog boven het vlakke land van de hoogvlakte maar dan ineens duikt onze heli een gat in, een scheur in Moeder Aarde: de Canyon. Ik krijg een licht weeig gevoel in de maag, dat al snel overgaat in een euforisch, gelukzalig en ‘licht’ gevoel. Als een vlinder, een papillon, zweven we naar beneden totdat we de bodem van de kloof raken. Overdonderd door deze afdaling, stap ik uit en voel me nietig als ik de enorme wanden van de Canyon hoog naast mij zie oprijzen. Iets onder ons stroomt traag de Colorado Rivier. We dalen af naar een bootje dat klaar ligt om op deze rivier te gaan varen.

De wanden van de canyon links en rechts van ons zijn bijzonder imposant, de geerodeerde lagen zijn mooi te zien.

Jimmy is onze bootsman. Hij vertelt: “de bruine kleur van de Coloradorivier wordt veroorzaakt door klei, dat van de oevers van de rivier af komt. De kleiwand aan de oevers erodeert eigenlijk. In feite is zo de Canyon ontstaan: uitgesneden door dit kleine riviertje tot een canyon van 1500 meter diep, en op sommige plaatsen 20 kilometer breed. Het water in de rivier staat vijf meter lager dan enkele jaren geleden. De rivier voorziet maar liefst zeven staten van water. Californie is hiervan de grootgebruiker. Minder water in de rivier betekent dus ook grotere problemen voor wat betreft de drinkwatervoorziening in de toekomst van miljoenen Amerikanen in dit gebied.

De Coloradorivier is 3000 km lang, en loopt van de Rocky Mountains naar de Golf van Mexico”. Rustig klotst het water als we over de rivier op de bodem van deze immense kloof voort varen. De wanden van de canyon links en rechts van ons zijn bijzonder imposant, de geerodeerde lagen zijn mooi te zien. Wat een schitterende plek om te zijn. Er zijn hier overigens weinig dieren: in het water vind je de meerval en de forel en op het land de ratelslang. Zou hij je bijten dan heb je 45 minuten om bij een ziekenhuis te komen…….

Daarna gaan we weer omhoog met helicopter. En het is alweer een spectaculaire ervaring. Het is alsof je in razendsnel tempo de steile wand beklimt en er tegelijkertijd vlak langs scheurt in horizontale richting. Als een nietig insect langs een enorme rotswand vliegt onze heli, langzaam maar zeker steeds hoger. Dieper en dieper wordt het dal onder ons, totdat de top van de kloof is bereikt. Als de helicopter boven de canyon uitstijgt, vliegt hij in feite op de “ begane grond”. Een vlakke wereld in de wijde omgeving om ons heen. Een fascinerende overgang.

Op onze sokken betreden wij het glazen platform van de 'Skywalk'. We schuifelen voorzichtig, alsof we bang zijn door het glas te zakken.

Daarna gaan we naar de Skywalk. Een Amerikaanse zakenman kwam met het idee van de Skywalk: een hoefijzervormig glazen platform dat twintig meter van de canyonrand uitsteekt. Het kostte destijds aardig wat moeite om de Indianen van de Hualapaistam, op hun grondgebied moest deze Skywalk immers komen, te overtuigen. Daarna moest nog 30 miljoen gevonden worden om het geheel te financieren. In 2007 kwam de Skywalk gereed. 

Als je op het platform loopt zie je door het doorzichtige glazen pad van 10 centimeter dik de bodem van de canyon, 1200 meter beneden je. Voor wie stalen zenuwen heeft, is dit een attractie die niet valt te missen. De schoenen moeten uit, op onze sokken betreden wij het glazen platform. We schuifelen voorzichtig, alsof we bang zijn door het glas te zakken, iets dat – natuurlijk weten we dat – onmogelijk is. Het glas is berekend op een gewicht van 35.000 ton, dat is gelijk aan 72 volgeladen Boeings! Voorzichtig kijken we naar onze voeten en naar de peilloze diepte onder die voeten. Stalen zenuwen, ja, het klopt wel een beetje, die moet je zeker hebben. Een bijzonder mooie ervaring!

Als er iets is, dat je in je leven nog moet doen dan is het de Grand Canyon. Als je kans krijgt, doen! Vanuit Las Vegas ligt het binnen handbereik.

We eten daarna even verderop lekker bij een Indiaans restaurant, waar we op het terras een mooi uitzicht op de canyon hebben en we wandelen nog wat, vlak langs de rand van de canyon. Een minder bekend, maar zeker mooi deel van de Grand Canyon! Een vlucht van 35 minuten brengt ons tenslotte weer veilig terug in Las Vegas. Vegas moet verder ontdekt worden.

Amerikanen zijn terecht trots op ‘hun’ Grand Canyon. Ze beschouwen het als iets waar je een keer in je leven geweest moet zijn. Een Mekka voor iedere Amerikaan. De meesten van hen maken deze droom, het staan bij deze canyon die voor hen de grootsheid van Amerika bewijst, wel waar. Ik geef ze geen ongelijk. Ik zou eigenlijk alle Nederlanders hetzelfde advies willen geven: als er iets is, dat je in je leven nog moet doen dan is het de Grand Canyon wel. Als je kans krijgt: doen. Vanuit Las Vegas ligt het binnen handbereik.

Wij willen The Las Vegas Convention and Visitors Authority, Papillon en Bestemminginbeeld bedanken voor deze ‘experience of our lifetime’. Het zal ons nog lang heugen.

Meer over Las Vegas: www.lasvegas.com

Meer over Helicopter tour grand Canyon: www.papillon.com

 

Profiel Lione Kolsteren

 

Death Valley: heet, droog en laag

Door: Ecktiv Redactie

Dat de Verenigde Staten het land van extremen is, word je in Death Valley maar weer eens ...

Lees verder
New York helemaal gratis

Door: Ecktiv Redactie

Heb je maar een halve dag in New York? Of heb je je budget er iets te enthousiast doorheen ...

Lees verder
Neem de overseas highway naar Key West

Door: Ecktiv Redactie

Neem highway nummer 1 vanuit Miami: een van de bijzonderste wegen ter wereld. Mijlen en mijlen ...

Lees verder
Het kleine broertje van de Grand Canyon

Door: Ecktiv Redactie

De Grand Canyon is een van de populairste attracties van de Verenigde Staten. Adembenemend en ...

Lees verder
Tropisch dromen op Hawaii… onvergetelijk

Door: Ecktiv Redactie

Voor Amerikanen is Hawaii zo’n beetje wat de Canarische Eilanden en Egypte voor ons zijn. ...

Lees verder
Rodeo in Cody

Door: Ecktiv Redactie

Wil je na alle rust en natuurschoon van Yellowstone iets heel anders? Ga dan naar Cody, een ...

Lees verder
Drukke steden, verlaten vlaktes en volop vrijheid

Door: Ecktiv Redactie

Een van de grootste, machtigste en rijkste landen van de wereld, tenminste, dat is wat veel ...

Lees verder
Trek eropuit per auto of camper

Door: Ecktiv Redactie

De smeltkroes aan nationaliteiten in de Verenigde Staten zorgt dat je kunt eten uit alle ...

Lees verder
Arctisch, tropisch en alles daartussen in

Door: Ecktiv Redactie

Groot is het contrast in de Verenigde Staten tussen miljoenensteden en uitgestrekte desolate ...

Lees verder
Klimaat en beste reistijd

Door: Ecktiv Redactie

Amerika’s weer komt regelmatig in het nieuws. Blizzards, tornado’s , extreme kou, ...

Lees verder

- Advertentie -